L’ICIP, a través de l’àrea de ‘Diàleg social i polític’, ha organitzat aquesta tardor diverses iniciatives de diàleg per promocionar la conversa i l’escolta entre persones amb posicionaments ideològics allunyats. 

En total, es faran quatre cicles diferents entre els mesos d’octubre i desembre que reuniran persones influents en diferents àmbits de la societat i de corrents ideològics diversos; joves amb càrrecs de responsabilitat en partits polítics i organitzacions socials; professorat i experts internacionals. 

L’objectiu d’aquestes experiències és provar diferents metodologies de promoció del diàleg, que reuneixen en diferents espais persones amb opinions molt diverses. “La cohesió social a Catalunya ha estat malmesa i amb aquestes iniciatives de promoció del diàleg podem ajudar a cohesionar”, afirma Pablo Aguiar, coordinador de l’àrea de l’ICIP responsable de les iniciatives

El primer d’aquests cicles és la segona edició del Projecte Àgora, desenvolupat conjuntament amb la Fundació Catalunya Europa. Durant tres sessions, es reuniran persones amb ideologies molt diverses per debatre sobre el conflicte polític de Catalunya. La metodologia seguida consisteix en una primera lectura de textos clàssics, seleccionats per la Casa dels Clàssics, a partir dels quals surten temes de debat i reflexió relacionats amb el tema principal. La primera sessió del cicle d’enguany es va fer el passat 1 d’octubre a Banyoles i va reunir una vintena de participants.

Diferents metodologies

La segona iniciativa també és la segona edició d’una activitat que ja es va posar en marxa el 2021. Durant quatre sessions, un grup de joves amb càrrecs de responsabilitat en partits polítics i organitzacions socials prendran part en tallers de formació en capacitats de lideratge. La formació es basa en la metodologia del lideratge adaptatiu, desenvolupada a la facultat de govern de la Universitat de Harvard. En aquest cas, es convoca un grup de persones amb perspectives diverses, fins i tot enfrontades, i se’ls convida a participar en uns exercicis d’anàlisi, reflexió i pràctica en temps real. 

La tercera proposta és un projecte conjunt amb l’Escola de Cultura de Pau de la Universitat Autònoma de Barcelona i s’adreça a professorat de primària, secundària i cicles formatius. A partir del 10 d’octubre es faran quatre sessions amb educadors que tractaran com afrontar les discrepàncies a dins l’aula, per tal d’afavorir un debat constructiu a partir de diferències d’opinió. La metodologia utilitzada s’inspira en el programa ‘Discrepància benvinguda!’ que l’Escola de Cultura de Pau ja havia fet en ocasions anteriors. 

L’última proposta és una novetat i s’organitza amb l’entitat The Protopia Lab. Serà l’única activitat que es desenvoluparà en anglès i amb participants internacionals. La sessió porta per títol Difficult conversations in polarised times (Converses difícils en temps polaritzats) i reunirà un grup de vint persones, intel·lectualment diverses, per mantenir “converses difícils” sobre com volem i podem viure junts, ara i en el futur. Tindrà lloc a Barcelona els 28 i 29 d’octubre. 

Després de l’experiència d’aquesta tardor, l’ICIP té previst a partir de l’any continuar impulsant diferents projectes de promoció del diàleg, sempre amb la premissa que el diàleg és una eina essencial per reconduir els conflictes de manera positiva i enfortir la democràcia, la convivència i la cohesió social.

Compartir