L’ICIP ha obert el termini per participar en la 10a edició del Concurs de Hip-hop per la Pau, que se celebrarà al llarg del curs 2025-2026. Les candidatures es poden presentar fins al 30 de gener de 2026, coincidint amb el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau (DENIP), mitjançant aquest enllaç del portal de Tràmits.
El concurs és un espai perquè els joves utilitzin el rap per parlar de pau, noviolència, discriminació, drets humans i convivència, i ho facin a través de la seva pròpia experiència i llenguatge.
A qui s’adreça?
Hi poden participar:
- Alumnes d’ESO, batxillerat i formació professional de centres educatius de Catalunya.
- Joves de 12 a 25 anys vinculats a entitats juvenils, culturals, cíviques o socioeducatives.
En tots els casos, la participació és col·lectiva (mínim 3 persones) i s’ha de presentar una peça de rap original en format vídeo (durada màxima: 4 minuts). Les lletres poden ser en qualsevol idioma, sempre amb traducció si no són en català, castellà o anglès.
Les candidatures han d’incloure el formulari d’inscripció, la lletra, el vídeo i les declaracions responsables previstes a les bases del concurs.
Novetat 10è aniversari: Fitxes pedagògiques per treballar el hip-hop a l’aula
Coincidint amb la desena edició, l’ICIP publica un conjunt de fitxes pedagògiques perquè mestres i professionals de l’educació en general puguin treballar amb el jovent el hip-hop com una eina artística, crítica i de construcció de pau.
Les fitxes parteixen de les arrels del hip-hop com a moviment social i cultural i ofereixen activitats per treballar tres grans blocs:
• Cohesió grupal
Dinàmiques per crear confiança, escolta i participació equitativa, des de jocs de ritme fins a activitats que reforcen el treball col·lectiu (“freeze”, comptar amb rimes, construir paraules amb el cos…).
• Cultura de pau
Propostes per explorar com entenem la pau, com gestionem els conflictes i com podem transformar-los. S’hi inclouen cercles de diàleg, activitats de comunicació noviolenta i exercicis d’expressió corporal sobre pau i noviolència.
• Introducció al rap: ritme, mètrica, rima i flow
Activitats per entendre el beat, jugar amb el tempo, explorar la rima i descobrir com el “flow” dona personalitat a la interpretació. Inclou exercicis pràctics per perdre la vergonya i trobar la pròpia veu.
• Escriptura i cocreació de la lletra
Propostes creatives per generar idees, analitzar cançons de denúncia construir històries des de múltiples perspectives i convertir-les en una estrofa de rap col·lectiva.
• Performativitat i expressió corporal
Activitats per entendre el cos com a instrument del rap, treballar el “bounce”, la pulsació, la gestualitat i crear seqüències de moviment que acompanyin la interpretació.
Són materials dissenyats per fer fàcil i estimulant preparar una peça per al concurs, tant a l’aula com desd de les entitats socials i de lleure.
Deu anys fent créixer la cultura de pau amb el rap
Al llarg de nou edicions el Concurs ICIP de Hip-hop per la Pau ha mobilitzat més de 3.000 joves de 79 centres i 26 entitats, que han creat més de 230 videoclips. Per celebrar el desè aniversari, l’ICIP ha publicat l’àlbum digital “10 anys #HipHopPau” a SoundCloud, amb les peces enregistrades pels grups guanyadors al llarg de la dècada.







